Advitek Training

Het meest uitgebreide aanbod van watersportcursussen vindt u bij Advitek! Vaarbewijs, Marifonie, Marcom-B, TKN. Avondcursus, Dagcursus, Online, Schriftelijk en zelfstudiepakketten.

AGENDA WATERSPORT CURSUSSEN MET OPEN INSCHRIJVING

VAARBEWIJS 1 (VB-1)

Locatie en startdata Vaarbewijs 1 (VB-1)

Bergen op Zoom dinsdag 15 maart 2011
Breda dinsdag 1 maart 2011
Dongen dinsdag 1 maart 2011
Lage Zwaluwe dinsdag 1 maart 2011
Willemstad maandag 14 maart en woensdag 20 april 2011
Dordrecht maandag 14 maart en woensdag 20 april 2011
Roosendaal maandag 14 maart en woensdag 20 april 2011
Rotterdam maandag 14 maart en woensdag 20 april 2011

Cursusduur: 2-3 lesavonden
Lestijden: 19:30 tot 22:00
Prijs: € 135,-
Cursusboek: € 21,95

SPOEDCURSUS VAARBEWIJS 1 (VB-1)

De spoed cursus is VB1 is gepland op 19 en 26 maart, 7 en 14 mei 2011

Cursusplaats in overleg: Breda, Roosendaal of Willemstad
Van 9.15 uur tot 16.45 uur
Het examen wordt afgenomen in de week na de spoedcursus
Prijs: € 135,- exclusief cursusboek
Prijs cursusboek: € 21,95
Lunch: € 7,50 per persoon (niet verplicht)

BASIS CERTIFICAAT MARIFONIE (VHF basiscertificaat)

Start: woensdag 6 april 2011
Cursusplaatsen: Etten-Leur, Breda, Roosendaal, Dongen, Eindhoven, Willemstad
Cursusduur: 2-3 lesavonden
Lestijden: 19:30 tot 22:00
Prijs: € 90,-
Cursusboek: € 18,95

INFORMATIE WATERSPORT CURSUSSEN

VAARBEWIJS

Vaarbewijsplicht

Het Klein Vaarbewijs is verplicht voor de volgende categorieën:

een schip met een lengte van 15 t/m 25 meter dat niet bedrijfsmatig wordt gebruikt;

een schip met een lengte tussen de 15 en 20 meter dat bedrijfsmatig wordt gebruikt of voor
bedrijfsmatig gebruik bestemd is;

een sleep- of duwboot die niet wordt gebruikt om een schip met een lengte van 20 meter of meer te
slepen, langszij mee te voeren of te duwen;

een motorboot met een lengte van minder dan 15 meter die een snelheid van meer dan 20 kilometer
per uur kan bereiken; dit laatste betekent dat je ook een Klein Vaarbewijs nodig hebt voor een
kleine bijboot (met buitenboordmotor) of een jetski.

Klein Vaarbewijs I of II?

Of u vaarbewijsplichtig bent of niet is afhankelijk van het type boot waarmee u vaart.

Klein Vaarbewijs I of II is afhankelijk van uw vaargebied.
Voor klein binnenwater, rivieren, kanalen en meren is VB I vereist.
Voor ruime binnenwateren zoals Waddenzee, IJsselmeer, Markermeer en Wester- en Oosterschelde is VB II verplicht.

Als u een grote boot heeft en u vaart alleen op de rivieren, kanalen of meren, dan is VB I voldoende. Als u een jetski heeft en u vaart ermee op het IJsselmeer, dan heeft u VB II nodig. Als u alleen op zee vaart en geen havens binnenloopt, heeft u geen vaarbewijs nodig.

Buitenland

Het komt steeds vaker voor dat mensen een vaarbewijs halen omdat ze in het buitenland gaan varen. In de meeste ons omringende landen is een internationaal vaarbewijs (ICC) verplicht. Sinds 1 januari 2010 krijgen geslaagden klein vaarbewijs een 'combi-card' VB I / ICC inland waters of VB II / ICC inland and coastal waters. Bezitters van een oud vaarbewijs kunnen bij de VAMEX een nieuwe card aanvragen.

Bekwaamheidseis

In artikel 1.09 van het Binnenvaart Politie Reglement staat dat een schip alleen mag varen als het sturen verricht wordt door een daartoe bekwaam persoon. Dit geldt ook voor de zogenaamd niet-vaarbewijsplichtige schepen. Als bij een aanvaring met veel schade er sprake is van onbekwaamheid van de stuurman, kan deze op grond van dit artikel aansprakelijk gesteld worden voor de totale schade. Zonder papieren wordt het heel lastig om aan te tonen dat men bekwaam is. Alleen al daarom is het voor iedere watersporters verstandig een vaarbewijs te behalen.

Medische verklaring

Om het vaarbewijs te verkrijgen moet men geslaagd zijn voor het examen en fysiek in staat een boot te besturen.

VB I + VB A = VB II

Het Klein Vaarbewijs bestaat uit twee modules: Klein Vaarbewijs I (VB I) en Klein Vaarbewijs Aanvullend (VB A); samen vormen zij het Klein Vaarbewijs II (VB II).

BEDIENINGSCERTIFICATEN

Voor het bedienen en laten registreren van maritieme apparatuur heeft een certificaat nodig. Wereldwijd zijn er vier verschillende bedieningscertificaten.

VHF basis certificaat (Basiscertificaat Marifonie), voor het bedienen van een binnenvaart marifoon. Is bedoeld voor zowel plezier- als beroepsvaart.

Short Range Certificate (SRC), voor het bedienen van een VHF-DSC marifoon klasse D, SART en EPIRB. Is speciaal bedoeld voor zeegaande jachten. Wordt in België geëxamineerd.

Restricted Operator Certificate (Marcom-B), voor het bedienen van alle VHF-DSC apparatuur, SART en EPIRB. Is speciaal bedoeld voor de professionele kustvaart.

Het Marcom-B examen bestaat uit een theoretisch examen plus een praktijktoets; de Operationele Vaardigheden.

Theorie examen
Het theorie examen bestaat uit twee modules
- de basismodule, deze is gelijk aan het examen Marifonie
- de GMDSS module, een behoorlijk ingewikkelde module met groot stuk Nautisch Engels

Praktijk toets
Operationele Vaardigheden is verplicht, zonder verklaring OV geen certificaat Marcom-B.

General Operator Certificate (Marcom-A), voor het bedienen van alle zendapparatuur aan boord van schepen. Is speciaal bedoeld voor de professionele intercontinentale zeevaart.

THEORETISCHE KUSTNAVIGATIE (TKN)

Theoretische KustNavigatie (TKN) is bedoeld voor watersporter die de zee op wil. De cursus is ook zeer geschikt voor opstappers en meevarenden. Alle opvarenden moeten in staat zijn desgewenst zelfstandig hun weg op zee te vinden, beslissingen met betrekking tot de te volgen koers te nemen en hun houding ten aanzien van andere schepen te bepalen.

Steeds meer watersporters kiezen ervoor op zee te varen, hetzij om langs de kust naar andere havens in Nederland en België te varen, hetzij om de oversteek naar het lokkende Engeland te maken. Varen op zee vereist echter andere vaardigheden dan het varen op ruim water zonder getijden. Er moeten koersen worden uitgezet, rekening houdend met stroom en drift; er moeten peilingen worden gedaan en er wordt een GPS gebruikt. Het is tevens van belang dat er meerdere personen aan boord zijn die de basisvaardigheden met betrekking tot veilige navigatie beheersen.

U leert een koers in de kaart zetten of eruit halen, lichten en dagmerken van andere schepen herkennen en op de juiste manier op de overige vaart reageren.

De cursus Theoretische Kustnavigatie is voor de serieuze schipper een ‘must'. Na deze cursus een officieel examen worden afgelegd. Het daarbij te behalen certificaat telt mee in de diplomalijn van de Commissie Watersportopleidingen (CWO) en geeft ook recht op het Internationaal Certificaat van Competentie Coastal Waters (ICC), dat vaak noodzakelijk is wanneer u in het buitenland wilt varen. Het TKN-examen wordt afgenomen door het Watersportverbond.

 

 

 

 

betaal-logo-body.jpg